Bedrijf kopen

Gratis in 2 minuten berekenen wat je kunt financieren

Michiel Dullaert

Michiel is een zeer ervaren adviseur op het gebied van aan- en verkopen van ondernemingen. In de afgelopen 10 jaar heeft hij succesvol tientallen bedrijven in met name de ICT sector helpen overdragen. Daarnaast is hij register valuator en dus een specialist in waarderingsvraagstukken.

Michael Dullaert | Aan- en verkoop van bedrijven

Dus jij wilt een bedrijf kopen?

We leggen je graag alles uit hoe je een bedrijf kunt overnemen. We gaan er vanuit dat je al een bedrijf hebt. We bespreken waar je op moet letten als je een bedrijf wilt kopen en hoe het zit met personeel overnemen. Uiteraard leggen we ook uit wat de kosten zijn en hoe de financiering werkt.

Vragen die daarbij spelen:

  • Waar kom ik een geschikt bedrijf tegen?
  • Wat is een redelijke prijs?
  • Hoe krijg ik de financiering voor elkaar?
  • Hoe kan ik kosten bezuinigen?
  • Wat moet ik afspreken met de verkoper?
  • Hoe kan ik de onderneming integreren met mijn bestaande bedrijf?
    Gesprek over financiën - Bedrijf kopen

    Vraag gratis onze whitepaper aan!

    Het tien stappenplan

    Alles wat je moet weten

    Wie zijn wij

    Contact

    Privé workshop van 3 uur voor €499,-

    Lees meer over ons nieuwe aanbod!

    Overnamefinanciering berekenen?

    Wil je uitrekenen hoeveel financiering je nodig hebt om een bedrijf over te nemen? Wij hebben een indicatieve overnamefinancieringstool ontwikkeld. Volg de stappen van onze tool en je krijgt direct te zien hoeveel overnamefinanciering je nodig hebt.

    Meer weten over de uitkomst? Onze specialisten helpen je graag verder.
    Bel ons op 088-2428365.

    Hoe koop je een bedrijf?

    Een bedrijf kopen is een proces wat verloopt in vaste stappen. Wij helpen onze klanten van begin tot einde. Om inzicht te geven wat er allemaal bij komt kijken hebben we een begrijpelijke uitleg geschreven.

    Klik op de stappen voor meer informatie.

    1. Kopersmarkt onderzoeken

    We stellen samen met jou een profiel op van een geschikte onderneming. Vervolgens stellen we een lijst op met geschikte bedrijven in jouw sector en eventueel aanverwante sectoren. Dit noemen we de “long list”. Niet ieder bedrijf is beschikbaar en daarom brengen we de lijst terug naar 5-10 kandidaten die het meest kansrijk zijn en die we het eerst gaan benaderen. Deze verkorte lijst heet de “short list”.

    2. Kopers benaderen

    Op basis van het profiel wat we met jou hebben geschreven gaan we de bedrijven op de short list benaderen met de vraag of ze geïnteresseerd zijn. Mogelijke verkopers bieden we een gesprek met jou aan na het tekenen van de geheimhoudingsovereenkomst. Dit eerste gesprek dient al als een go/no go moment.

    3. Waarde bepalen

    Verkopers zullen in de eerste plaats willen weten hoe wij hun onderneming waarderen. Zij willen zo snel mogelijk een uitspraak over de waarde en de prijs.

    Er is overigens een groot verschil tussen waarde en prijs. De waarde van de onderneming wordt bepaald door geschatte toekomstige cashflows terug te rekenen naar vandaag. De rekenvoet die daarbij wordt gebruikt is gebaseerd op de kansen en de risico’s van de onderneming. Waarde is subjectief. Net zoals bij kunst kan je bij waarderen zeggen: over smaak valt niet te twisten. Wat voor de één een mooi bedrijf is, is voor de ander een lelijk eendje. Prijs is de uitkomst van een onderhandeling tussen koper en verkoper. Prijs is objectief.

    Wij geven de verkoper een indicatie van de waardering op basis van cijfers die we van de onderneming ontvangen in combinatie met een proces voorstel (“process letter”).

    4. Exclusiviteit

    Op basis van een aantal gesprekken en op basis van de eerste reacties op onze eerste biedingen maak jij een keuze voor de beste onderneming. Met die verkoper gaan we samen een deal uit onderhandelen. Dat heet “exclusiviteit” geven. Andere verkopers krijgen van ons te horen dat wij met één partij in onderhandeling gaan. Mocht het niet lukken om tot een deal te komen dan geef je alsnog exclusiviteit aan één van de andere partijen, als die daar nog voor openstaan.

    5. Intentieverklaring opstellen

    Een intentieverklaring is een bod onder voorwaarden van de koper. De intentieverklaring omvat de bieding, de voorwaarden maar ook zaken als geheimhouding, exclusiviteit, voorbehouden en een geschillenregeling. Wij kijken met jou samen naar de tekst van de intentieverklaring en gaan daar waar nodig met de potentiële verkoper in gesprek als we iets willen wijzigen.

    6. Due Diligence onderzoek

    Jij hebt als koper het recht om te mogen onderzoeken of de informatie die je van de verkoper hebt ontvangen ook klopt. Dat proces heet “due diligence” of “boekenonderzoek”. De verkoper richt een (online) dataroom in waar wij alle belangrijke brondocumenten kunnen inzien. Meestal gebruik je hierbij ook andere specialisten, zoals accountants, juristen en fiscalisten.

    Het kan zo zijn dat belangrijke klanten of toeleveranciers contracten met de verkoper hebben die kunnen worden ontbonden bij “change of ownership”. Je moet dit goed onderzoeken evenals de bereidheid van sleutelfiguren in de onderneming om te blijven werken na de overname.

    7. Onderhandelen

    Het boekenonderzoek geeft meestal aanleiding tot nieuwe onderhandelingen over de prijs, de voorwaarden en de financiering van de deal. Er is pas een deal als we het met de verkoper op alle onderdelen eens zijn.

    Het kan zijn dat de verkoper erg hecht aan bepaalde zaken. Zo wil de verkoper meestal liever niet dat je personeel gaat ontslaan of bepaalde contracten laat ontbinden. Andere verkopers hechten erg aan de naam of het logo van het bedrijf. Omdat jij het bedrijf niet kent heb je de verkoper in de maanden na de overname nog nodig. Er zijn dus veel meer elementen in een deal belangrijk behalve prijs, betaling en tijdstip van overdracht.

    8. Koopovereenkomst opstellen

    De uiteindelijke deal wordt door juristen in een koopovereenkomst van aandelen opgesteld. Deze overeenkomst wordt bij de notaris gepasseerd. Het is van groot belang dat je goede afspraken over de financiering maakt, dit moet vooraf duidelijk zijn en goed worden omschreven. Ook andere afspraken worden in de koopovereenkomst opgeschreven, zoals het concurrentie-, klanten- en relatiebeding en de overdrachtsperiode van verkoper aan koper.

    9. Afronden verkoop

    Na de verkoop van de aandelen bij de notaris moet er nog een hoop gebeuren: klanten en personeel moeten worden ingelicht, er moeten werkafspraken worden gemaakt over de overdracht en jij moet als koper bij belangrijke stakeholders worden geïntroduceerd.

    10. Integratie

    Het echte werk begint met de dag ná de koop: dan moeten jouw bedrijven gaan samenwerken. Organisatorisch, commercieel, technisch, financieel en strategisch moeten 2 bedrijven tot 1 organisatie worden gesmeed. Dat betekent veel integratietijd en -kosten.

    Overnames mislukken voornamelijk doordat er geen tijd en aandacht aan integratie wordt gegeven. Integratie gaat verder dan alleen overstappen op 1 financieel systeem. Integratie gaat vooral over mensen en over cultuur. De medewerkers van het overgenomen bedrijf willen graag weten wie jij bent, wat je plannen zijn en wat er voor hen gaat veranderen. En ze willen je niet alleen de eerste drie maanden zien maar daarna ook. Je bent nu verantwoordelijk voor de hele groep.

    Bedrijf kopen - jump corporate finance
    Vraag onze white paper aan!

    Kom alles te weten te komen over wat belangrijk is bij het verkopen van je bedrijf.

    Wie gingen jou voor

    Privé workshop van 3 uur voor €500,-

    Soms wil je eerst met een expert de diepte in, bijvoorbeeld om een idee van de waarde van je onderneming te krijgen, om een complexe onderhandeling voor te bereiden of om een zakelijk voorstel inzake koop of verkoop van aandelen uit te werken. 

    Pieter Westland

    Direct contact met één van onze financieel adviseurs?

    Op zoek naar professionele ondersteuning bij het verkopen van je bedrijf? Wij helpen je graag tijdens het gehele proces.

    Alles wat je moet weten over een bedrijf kopen

    Waar moet je op letten bij het overnemen van een bedrijf?

    Het is handig om eerst te kijken wat voor bedrijf je wilt kopen en wat voor soort koop daarbij komt kijken. Zo heb je een Management Buy Out of Management Buy In, maar ook een fusie of overname. In geval van een Management Buy Out was je al werkzaam als manager bij het bedrijf wat je in zijn geheel of gedeeltelijk overneemt. Ook kennen we de Management Buy In. Dit betekent dat je als manager of investeerder van buiten de onderneming het bedrijf geheel of gedeeltelijk overneemt.

    Bij elke overname moeten begrotingen worden opgesteld. Begrotingen geven inzicht of de prijs redelijk is en of de financiering is rond te krijgen. Daarnaast is het handig om een overzicht te maken van de belastingen en andere schulden die nog moeten worden betaald en het doel van die verplichtingen.

    Is financiering niet mogelijk? Dan is het nog altijd mogelijk om een bedrijf te kopen via een huurkoopovereenkomst. Je koopt dan het bedrijf door betaling van periodieke termijnen. Na de laatste betaling gaat het eigendom over naar jou.

    Soms doet de mogelijkheid zich voor om een failliet bedrijf te kopen via de curator. Na de officiële faillietverklaring kan dan een bod worden geplaatst. Dit bod moet onderbouwd zijn met onder andere een taxatierapport en een toelichting op de financiering.

    Uiteraard raden wij je aan om je te verdiepen in de informatie van de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst. Hier is veel nuttige informatie te vinden over wat er komt kijken.

    Hoe werkt financiering bij het overnemen van een bedrijf?

    Het is aan te raden om een businessplan met een financieel plan op te stellen. Je wilt berekenen of het bedrijf kopen haalbaar is of niet. Het financieel plan heeft de volgende begrotingen:

    1.Investeringsbegroting

    In de investeringsbegroting stel je vast wat er nodig is om een goede start te maken met je onderneming. Hoeveel moet er in de overname, in het werkkapitaal en in de integratie worden geïnvesteerd?

    2.Financieringsbegroting

    In de financieringsbegroting stel je vast hoe de onderneming wordt gefinancierd en welke voorwaarden daaraan verbonden zijn. In een financieringsbegroting staat hoe de benodigde investeringen worden gefinancierd. Dit kan met eigen vermogen of vreemd vermogen. Als je een deel zelf financiert vanuit eigen middelen, heet dat eigen vermogen. Dit is geld wat je dus zelf beschikbaar hebt gesteld, denk aan spaargeld. Vreemd vermogen is geld dat jouw financiers hebben geleend.

    3.Exploitatiebegroting

    De exploitatiebegroting bevat een winstplan waarbij je inschat hoeveel winst je denkt te gaan maken in de komende drie jaar. Ook vermeld je de verwachte omzet, inkoop en kosten.

    4.Liquiditeitsbegroting

    In een liquiditeitsbegroting verwerk je de verwachte veranderingen per maand op de bankrekening. Denk aan vakantiegeld in mei, grote uitgaven of investeringen en dalende inkomsten in een vakantieperiode. Het personeel en de leveranciers moeten gewoon worden doorbetaald. In deze begroting bekijk je dus of je niet ergens in het jaar in de knoop komt met inkomsten en uitgaven.

    5.Begroting van privé-uitgaven

    Het is verstandig om een begroting van je privé-uitgaven te maken. Blijft er genoeg geld over voor jouw salaris om zelf van te leven en je gezin te onderhouden?

    Na overhandiging van deze plannen zien jouw financiers dat je serieus en goed voorbereid bent.

    Wat zijn de kosten van een bedrijf overnemen?

    Wat betekent waarde precies? Waarde is het geldbedrag wat je de onderneming toekent op basis van de toekomstige financiële prestaties, de ontwikkelingen in de markt en de risico’s. Waarde is subjectief, iedereen kijkt anders naar dezelfde onderneming.

    Prijs is wat de verkoper (minimaal) wil hebben en wat de koper (maximaal) wil geven. De prijs is wat koper en verkoper uiteindelijk samen overeenkomen. Prijzen worden vaak beïnvloed door de financiële positie van de koper en verkoper, emoties, mogelijke alternatieven, onderhandelingskracht en de waardebepaling van het bedrijf.

    Vaak wordt de Discounted Cashflow methode toegepast. Deze methode kijkt naar de toekomst – drie tot vijf jaar – van de vrije geldstromen. Deze vrije geldstromen zijn de operationele cashflows na belasting en na investeringen, die aan de aandeelhouders en financiers toekomen. Deze Discounted Cashflow berekening is ook van belang om financiering te krijgen bij banken.

    De kosten die je maakt voor financieel advies worden over het algemeen verdeeld in vaste kosten (bijvoorbeeld op urenbasis) en variabele kosten (bijvoorbeeld een success fee). Met deze variabele kostenstructuur van adviseurs voorkom je dat je alles betaalt ook als er geen deal komt.

    Hoe werkt het kopen van een bedrijf op afbetaling?

    Het kopen van een bedrijf op afbetaling kan door een huurkoopovereenkomst op te laten stellen. Je wordt dan pas eigenaar als de laatste termijn is betaald. Dit brengt wel nadelen met zich mee. Zo moet je als koper vaak maandelijks betalingen doen om de koop af te betalen. En het eigendom gaat pas over na de laatste betaling.

    Uiteraard moet je met de huidige eigenaar goede afspraken maken. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een maatwerk betaling. Meestal wordt er een fors bedrag aan aanbetaling voldaan en daarna wordt het resterende bedrag maandelijks afgelost. De eigenaar neemt hier wel een risico mee. Hij loopt het risico op wanbetaling en hij moet langer wachten tot de verkoopprijs is betaald.

    Moet je het personeel overnemen?

    Bij het kopen van een bestaand bedrijf, moet je verplicht het personeel overnemen. Dat is dus iedereen met een arbeidsovereenkomst of een arbeidsbetrekking (uitzendkrachten, detachering). Het personeel heeft recht op dezelfde voorwaarden als voorheen. Wijzigingen in contracten zijn dus niet toegestaan en personeel mag niet zomaar worden ontslagen. De voormalige eigenaar, dus ook oud-werkgever, is nog 1 jaar medeverantwoordelijk voor de naleving van het arbeidscontract.

    Maar let op, het is mogelijk om tijdens de overnamegesprekken te bedingen dat de huidige eigenaar personeel ontslaat. Hij volgt hiervoor dan de reguliere procedure en opzegtermijnen. Dit zorgt ervoor dat de koper niet aan personeel vast zit die hij niet kan ontslaan na de overname doordat sprake is van overgang van onderneming.

    De SER fusiegedragsregels vormen een leidraad voor toezicht op bescherming van de rechten van de werknemers. Deze leidraad beschermt de belangen van werknemer in een onderneming tijdens fusies of bedrijfsovernames.

    Onderhandelen

    Je moet altijd rekening houden dat je waarschijnlijk niet de enige geïnteresseerde bent. Onderhandelingen over overnames zijn complex. Het gaat om prijs, financiering, datum van overdracht, management, klanten, locaties en personeel.  Het is raadzaam om definitief gemaakte afspraken vast te laten leggen in een intentieverklaring. In een intentieverklaring wordt exclusiviteit overeengekomen zodat partijen niet met andere partijen in zee zullen gaan zolang de onderhandelingen lopen. Tijdens deze onderhandelingsfase ben je niet alleen in gesprek met de verkoper, maar ook met de bank en andere investeerders.

    Belasting

    Als ondernemer moet je uiteraard belasting betalen. Hieronder vind je alle belastingen waarmee je te maken kunt krijgen als ondernemer. De eerste drie hebben specifiek betrekking op belastingen die komen kijken bij het kopen van een bedrijf.

    Belasting Toegevoegde Waarde (BTW)

    Belasting over toegevoegde waarde. Dit is een belasting die wordt geheven over de verkoopprijs van producten en diensten. Hierbij is het belangrijk op te merken dat de verkoper je geen BTW in rekening mag brengen als je een bedrijf koopt of een deel van een bedrijf overneemt.

    Overdrachtsbelasting bedrijfspand

    Overdrachtsbelasting is een belasting die wordt geheven bij de aanschaf van een onroerende zaak zoals een bedrijfspand. Bij aankoop van nieuwbouw wordt deze belasting niet geheven, wel BTW. De zakelijke overdrachtsbelasting bedraagt vanaf 2021 8% van de koopsom.

    Inkomstenbelasting

    Inkomstenbelasting is de belasting op het inkomen van personen. Ook hier geldt dat er fiscaal aantrekkelijke regelingen mogelijk zijn als je ten minste 36 maanden als mede-ondernemer winst uit de onderneming hebt gehaald of als je als werknemer in de onderneming werkzaam was.

    Gemeentelijke belastingen

    Als gemeentelijke belastingen we kennen bijvoorbeeld onroerendezaakbelasting. Dit is een belasting die door de gemeente wordt geheven bij eigenaren van onroerende zaken. Ook bestaat er reclamebelasting. Als er reclame zichtbaar is vanaf de openbare weg, mag de gemeente hierover belasting heffen. Daarnaast is kennen we rioolheffing.

    Loonheffingen

    Loonheffing is een belangrijke bron is van de overheidsfinanciering. Onder loonheffing wordt het volgende verstaan: loonbelasting, premie volksverzekeringen, premie werknemersverzekeringen, inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekeringswet en pensioenuitkering.

    Invoerrechten, BTW en accijns

    Nieuwe benaming van invoerrechten is douanerecht. De hoogte van douanerechten wordt berekend door de volgende componenten: transactiewaarde, vrachtkosten en verzekeringskosten.

    Vennootschapsbelasting

    Vennootschapsbelasting is een belasting die wordt geheven op personen die samenwerkingsverbanden bezitten. Sinds 1 januari 2021 geldt voor de eerste €245.000 een tarief van 15% vennootschapsbelasting en het deel boven de €245.000 een tarief van 25%.

    Overnamecontract opstellen

    Als alles rond is wordt een overeenkomst opgesteld. Dit is een geschreven overeenkomst of contract dat verkoper en koper laten opstellen. Deze overeenkomst kent enkele zaken die verplicht moeten worden opgenomen, daarnaast kent de overnameovereenkomst enkele vormvereisten, zoals:

    • geldbedragen worden voluit beschreven;
    • elk exemplaar moet worden ondertekend;
    • elk exemplaar moet van een datum worden voorzien;
    • ook moeten er overnamegegevens worden opgenomen in het contract:
    • naam en adres overnemer;
    • naam en adres verkoper;
    • de prijs en de betaling;
    • de overname datum.

    Is kopen van een bedrijf met schuld mogelijk?

    Veel bedrijven hebben (rentedragende) schulden, bijvoorbeeld omdat ze investeringen en werkkapitaal hebben gefinancierd. Maar soms zijn de schulden te hoog geworden om nog te kunnen worden terugbetaald. In dat geval zal de rechtbank op verzoek een WHOA deskundige aanwijzen om tot een doorstart te komen.

    Een bedrijf met (hoge) schulden overnemen moet door specialisten worden begeleid. Er moet een goed plan zijn om een bedrijf opnieuw het succes in te kunnen blazen. Vaak zijn klanten bang en teleurgesteld in de vorige eigenaar of het personeel. Er komt dus ook veel herstelwerk bij kijken. Bovendien moeten de crediteuren uiteindelijk instemmen met het voorstel tot doorstart.

    Niet elk bedrijf kan gered worden en soms draait het toch uit op een faillissement. Dit gebeurt vaak als surseance van betaling is aangevraagd. Wees daarom eerlijk tegen jezelf of dit bedrijf het echt waard is om te worden overgenomen. Vaak is bij een bedrijf met schulden ook de administratie en de interne organisatie een chaos. Gekke tip misschien, maar op tijd een bank inschakelen kan ook positief uitwerken. Zij kunnen een positieve rol spelen in de bedrijfsovername en iemand inschakelen met kennis van zaken (Intensief of Byzonder Beheer). Na de doorstart is jouw belangrijkste taak om vertrouwen terug te winnen van leveranciers, klanten en natuurlijk de werknemers. Meestal blijkt na een periode van 6 maanden of de doorstart een succes is of niet.

    Wat moet je weten over het overnemen van een bedrijf in Nederland?

    De Kamer van Koophandel en de Belastingdienst zijn twee instanties waar je altijd mee te maken krijgt als je een bedrijf koopt. Daarom is het belangrijk om verschillende brochures op te vragen. Deze zijn via hun websites te bereiken. Ook is het handig om je te verdiepen in de voorwaarden van banken. Meestal is het niet mogelijk om zonder financiering een bedrijf over te nemen en heb je hiervoor een bank of een investeerder nodig. De kosten die je maakt voor advies worden over het algemeen verdeeld in vaste kosten en een success fee. Zo hoef je je geen zorgen te maken dat alle kosten maakt voor een heel traject om een onderneming over te nemen als dit uiteindelijk niet lukt.

    Wat zijn de mogelijkheden bij een familiebedrijf?

    Een familiebedrijf is een bedrijf wat wordt gerund door familieleden. Volgens Nyenrode voldoet het aan de volgende criteria:

    • er moet meer dan 50% van het bedrijf in handen zijn van familie;
    • minimaal 2 leidinggevenden van de onderneming komen uit één familie;
    • de familie heeft beslissende invloed en bevoegdheden.

    In een familiebedrijf is opvolging altijd gevoelig. Want er spelen meer belangen mee dan alleen de aankoop of verkoop van een bedrijf. In de agrarische sector gaat het vaak enkel om het uitkopen van broers, zussen en ouders. Maar in andere familiebedrijven moeten ook nog ooms en tantes of zelfs de grootouders worden uitgekocht.

    Net als bij andere bedrijven, kunnen familiebedrijven worden overgenomen door een Management Buy Out en een Management Buy In. In dit artikel richten we ons niet enkel tot familiebedrijven en lees je dus alles over het kopen en verkopen van bedrijven in het algemeen.

    Management Buy Out

    Een Management Buy Out is een overname van het bedrijf door de bestaande manager(s). Voordeel hiervan is dat de overnemers het bedrijf goed kennen omdat zij er altijd al werkten. Nadeel is dat de financiering van een Management Buy Out veel aandacht vereist, omdat de managers zelf weinig middelen hebben.

    Management Buy In

    Een Management Buy In is een overname van het bedrijf door managers of investeerders van buiten de onderneming. Zij nemen daarna zelf de leiding over en richten vaak een andere juridische entiteit op waaronder het bedrijf gaat vallen.

    Ons Team

    Alexander Thomassen

    In- en uitkoop aandeelhouders

    Ben Kaal

    Waardebepaling & medewerkersparticipatie

    Michiel Dullaert

    Aan- en verkoop van bedrijven

    Philip van der Hoek

    Philip van der Hoek

    Vastgoed

    Pieter Westland

    Pieter Westland

    Financieringen

    Maarten Koolen

    Maarten Koolen

    Legal expert

    Juan Weijers

    Juan Weijers

    Chief Operating Officer

    Peter Paauw

    Peter Paauw

    Chief Financial Officer

    Onze diensten

    Waar wij jou bij kunnen helpen

    Bedrijf succesvol verkopen

    Bedrijf verkopen

    Een bedrijf verkopen is een complex proces dat voor ons geen geheimen kent. Heb je hulp nodig bij het verkopen van jouw bedrijf? Met onze expertise en ervaring zorgen wij voor een succesvolle verkoop.

    Bedrijf kopen - jump corporate finance

    Bedrijf kopen

    Bij het kopen van een onderneming zijn vele aspecten van belang. Wij ondersteunen je graag bij het in kaart brengen van de kosten en de manier waarop de financiering geregeld dient te worden.

    Presentatie geven om Investeerders te zoeken

    Investeerders zoeken

    Om een onderneming te starten is startkapitaal nodig. Heb je hulp nodig bij het zoeken naar de juiste investeerders? Wij kunnen je helpen met verschillende manieren van bedrijfsfinanciering.

    Management buy in

    Inkopen in een andere organisatie of juist een deel verkopen? Wij kunnen je helpen bij de analyse en waardebepaling van de onderneming tot een succesvolle overeenkomst.

    Jump Corporate Finance

    Bel ons vandaag nog