088-2428365

Bedrijf verkopen

Gratis in 1 minuut de waarde van je bedrijf bepalen

Bedrijf verkopen

We leggen graag alle ins en outs uit waar u op moet letten als u uw bedrijf gaat verkopen. Zo krijgt u een helder overzicht waar u op moet letten en wat u wel en niet moet doen. Ook leggen wij u een stappenplan voor om u hierbij op weg te helpen.

Stappenplan bij verkopen

Het verkopen van bedrijven gaat in 10 stappen, te weten:

  1. Waarde bepalen
  2. Kopersmarkt onderzoeken
  3. Documenten opstellen
  4. Kopers benaderen
  5. Kennismaken
  6. Onderhandelen
  7. Intentieverklaring opstellen
  8. Koopovereenkomst opstellen
  9. Due diligence onderzoek
  10. Afronding verkoop

Waarde

Wat u als eerste moet doen voordat u uw bedrijf op de markt brengt, is de waarde bepalen. Zo weet u waar u over praat en voor hoeveel u kunt verkopen. Daarnaast voorkomt u dat u een onredelijke voorstelling heeft van de waarde waardoor het lastig wordt om het te verkopen.

Kopersmarkt

Als u uw bedrijf verkoopt, wilt u natuurlijk de ideale koper vinden. Om te voorkomen dat u tijd en geld investeert in partijen die later afhaken of beloftes niet waar maken, kunt u ervoor kiezen kopers te laten screenen. Dit kost misschien meer tijd of geld, maar over het algemeen verdient zich dit terug.

Documenten voor de verkoop

Voordat u in gesprek kan met potentiële kopers, is het belangrijk om documenten zorgvuldig te laten opstellen. In het eerste stadium kunt u hierbij denken aan een verkoopbrochure. Bent u al in gesprek met een mogelijke koper, dan wordt vaak een geheimhoudingsovereenkomst opgesteld.

Kopers benaderen

Kopers benaderen kunt u beter niet zelf doen. Iedereen in uw omgeving komt te weten dat uw bedrijf te koop staat. Er komt veel bij kijken en het is een emotionele, tijdrovende klus, wat u beter door een specialist kan doen.

Kennismakingen

Kennismakingen zijn informatieve gesprekken tussen u en de serieuze kandidaat koper. In dit gesprek wisselen jullie beide informatie. U wilt weten wie u voor zich heeft en de koper wil vanzelfsprekend meer weten over uw bedrijf.

Onderhandelen

Onderhandelen wordt over het algemeen in samenwerking met een specialist gedaan. U bent te betrokken bij de zaak en een adviseur kan met zijn ervaring objectief de onderhandelingen begeleiden. Tijdens het onderhandelen wordt gesproken over de koopsom, dealstructuur, overnamefinancieringen, voorwaarden en waarborgen.

Intentieverklaring

In de intentieverklaring worden afspraken gemaakt die als doel hebben om tot een koopovereenkomst te komen. Hiervoor wordt vaak een exclusiviteitsclausule opgenomen.

Koopovereenkomst

Wanneer de koper akkoord gaat wordt de koopovereenkomst opgesteld. In deze overeenkomst worden alle afspraken en voorwaarden vastgelegd. Hierin kunt u de overnameprijs, garanties en voorwaarden opnemen.

Due diligence

Een koper heeft het recht om onderzoek te doen in uw bedrijf. Dit onderzoek noemen we due diligence. In dit onderzoek toets de koper hoe betrouwbaar de informatie is die u verstrekt heeft over uw bedrijf. Zijn er ontbindende of opschortende voorwaarden gevonden? Dan mag koper daar beroep op doen. Daarom is het belangrijk dat zowel de koper als u juiste en betrouwbare informatie verstrekken.

Afronden

In de afrondingsfase wordt de verkoop afgerond en de koopsom voldaan.

Wanneer kunt u verkopen?

Voor elke ondernemer is het moeilijk om het bordje “te koop” op te hangen. Een bedrijf wordt vaak gezien als “het kindje”. In sommige gevallen is verkoop noodzakelijk. Bijvoorbeeld door slechte prestaties, echtscheiding of overlijden. Echter, in heel veel gevallen is het ook een hele mooie stap om te verkopen. Uw bedrijf heeft goed gedraaid en na de verkoop bent u financieel onafhankelijk of kunt u met pensioen.

Waarom zou u verkopen?

Een goed bod

Ook al bent u helemaal niet bezig met het verkopen van uw bedrijf, er kan altijd een goed bod op uw pad komen. Soms is het bod zo goed, dat u dat niet kan negeren. Krijgt u een goed bod, dan is het verstandig om dit te laten onderzoeken, misschien is het bod te mooi om waar te zijn.

Winstgevend

Als u al meer dan 3 jaar een winstgevend bedrijf bent, bent u een geliefd object voor potentiele kopers. Is de waardebepaling van uw bedrijf hoog? Dan is het misschien een juist moment om het te verkopen zodat u er veel winst uit kunt halen.

Bedrijf verkopen
Aan wie wilt u verkopen?

In sommige gevallen wilt u uw bedrijf verkopen aan een bepaald persoon die u kent. Dit kan uw kind, familie of personeel zijn. Hierbij moet u opletten dat een overdraging aan een derde altijd belastingverplichtingen met zich meebrengt.

Hoe werkt verkopen van een bedrijf aan familie?

Verkopen aan familie is niet voor elk bedrijf weggelegd. Binnen de agrarische sector is het heel gebruikelijk, maar voor veel andere bedrijven wordt het toch echt een stuk lastiger. Zeker als het familielid nooit werkzaam is geweest binnen het bedrijf. Daarom gaan we hierbij in op het verkopen van uw bedrijf aan uw kind.

Hoe werkt verkopen van uw bedrijf aan uw kind?

Als u uw bedrijf wilt overdragen aan uw kinderen, dan komen hierbij niet alleen zakelijk aspecten kijken. Ook emotionele belangen hebben hier invloed op de verkoop. Daarom is het belangrijk dat emotie niet de overhand krijgt en u met een adviseur bekijkt wat de werkelijke waarde van het bedrijf is.

Temeer omdat u uw kinderen de overname van uw bedrijf gunt, maar niet wilt dat zij uw bedrijf verkopen binnen afzienbare tijd nadat ze het van u hebben gekocht. U wilde uw kinderen immers de kans geven om een familiebedrijf over te nemen en u vond het belangrijk dat uw bedrijf binnen de familie zou blijven. Vanwege de bedrijfscultuur en de zekerheid voor werknemers bijvoorbeeld.

Wellicht bent u toch overstag gegaan om het bedrijf voordelig aan uw kinderen te verkopen. Dan is het niet fijn als zij daar een slaatje uit slaan. Om die redenen wordt vaak een clausule in de koopovereenkomst opgenomen waarin staat dat de verkoper een percentage van de koopsom krijgt bij vervreemding binnen een vastgelegde periode.

Mensen die hun bedrijf aan hun zoon of dochter verkopen nemen vaak een earn out regeling op. Dit houdt in dat de zoon of dochter niet direct het hele bedrag moet ophoesten, maar dat een resultaatafhankelijk aspect wordt verbonden aan de verkoop.

Een earn out regeling zorgt ervoor dat de kinderen door een lagere koopsom eenvoudiger de financiering rond kunnen krijgen. Daarnaast heeft de verkoper over langere tijd rendement uit zijn verkochte onderneming.

Hoe kunt u uw bedrijf aan personeel verkopen?

Om de bedrijfscultuur te bewaren of juist om een onderdeel af te stoten wordt een bedrijf verkocht aan het personeel. Zo krijgt het huidige personeel de kans om los van het huidige bedrijf verder gaan met de ontwikkeling van activiteiten en kan het verdere groei realiseren. Verkoop aan personeel wordt vaak gedaan door de huidige managers. Zij hebben de juiste kennis om het bedrijf te leiden en kunnen daardoor goed de financiering regelen.

Ook bij verkoop aan personeel wordt vaak een earn out regeling opgenomen en een clausule die gevolgen verbindt aan verkoop binnen een bepaalde periode na vervreemding van het bedrijf.

Hoe werkt verkopen van uw bedrijf aan een werknemer?

Maar niet alleen managers kopen bedrijven. In sommige gevallen neemt één werknemer het bedrijf over. Dit is vooral op gebied van financiering lastiger, omdat de werknemer alleen is wordt bijvoorbeeld een management buy out lastiger dan wanneer meerdere werknemers of managers het bedrijf willen kopen.

Dit kan worden opgelost door het verstrekken van een achtergestelde lening van de verkoper aan de koper. Achtergestelde leningen maken het voor de koper makkelijker om ook elders financiering te regelen. Bijvoorbeeld bij een bank. Banken zullen een achtergestelde lening door de verkoper zien als blijk van vertrouwen in de kopende werknemer.

De kans dat de bank dan helpt met de financiering en een lening verstrekt is bij een verstrekte achtergestelde lening door de verkoper aanzienlijk groter.

Opmerkelijk is misschien wel dat crowdfunding bij een bedrijfsovername steeds vaker onderdeel uitmaakt van de financiering. Dit gaat dan niet om extreme bedragen, maar een goede mix van financieringsmogelijkheden kan ervoor zorgen dat u het kunt verkopen aan een werknemer of het personeel.

Bij een eigen inbreng van 100.000 euro en een crowdfunding van 250.000 euro is de financiering van de bank overigens gemiddeld maar 80.000 euro.

Hoe kunt u de waarde bepalen?

Waarde is nooit hetzelfde als de koopprijs. Er zijn verschillende methodes om de waarde van uw bedrijf te laten bepalen. Alleen ondernemingsgoodwill heeft effect op de waarde van het bedrijf.

Formule

Er bestaat een formule om een allereerste schatting te maken die men de “vuistregel” noemt. Deze vuistregel is een eerste globale schatting en zegt dat de waarde van een bedrijf 4 tot 6 maal de jaarwinst is.

De meest gangbare formules om tot een zeer nauwkeurige waardebepaling te komen zijn als volgt:

  • Discounted cashflowmethode
  • Intrinsieke waarde
  • Genominaliseerde waarde
  • Goodwill

Goodwill

Er bestaan 2 soorten goodwill, ondernemingsgoodwill en persoonlijke goodwill.

Ondernemingsgoodwill is dat u als ondernemer iets bijzonders heeft. Bijvoorbeeld biologische producten in een supermarkt.

Persoonlijke goodwill is dat u bijvoorbeeld een pedicure bent en zelf uw klanten helpt.

Als de koper extra betaalt voor goodwill, ziet de Belastingdienst dit als stakingswinst en moet u hierover belasting betalen.

Adviesgesprek?

Gratis gesprek van 1 uur met onze professionals

bedrijfsoverdracht & financiering

95 % van de bedrijfsoverdrachten en investeringsrondes die wij begeleiden slagen door onze onvoorwaardelijke inzet en gave om de juiste mulitdisciplinaire teams samen te stellen als dat nodig is

BEDRIJFSFINANCIERING

Grote slaginskans

BEDRIJF KOPEN

Persoonlijk contact

MANAGEMENT BUY IN

20 jaar ervaring

INVESTEERDERS ZOEKEN

Optimaliseren

Wat te doen met personeel?

Als u uw bedrijf verkoopt wordt de koper automatisch de nieuwe werkgever van de werknemers. U blijft een jaar medeverantwoordelijk voor het naleven van de arbeidsvoorwaarden. Als personeel toch besluit om niet te willen werken voor de nieuwe werkgever, dan kunnen zij gewoon ontslag nemen.

Hoe kunt u uw bedrijf verkopen?

Er zijn verschillende manieren om te verkopen. Zo kunt u er ook voor kiezen om uw onderneming gedeeltelijk te verkopen. Zo hoeft u niet meteen helemaal afstand te doen van uw bedrijf. Hieronder leest u hoe dit in zijn werk gaat.

Gedeeltelijk verkopen

Als een bedrijf meerdere dochteronderneming is het soms nodig om een dochter af te stoten en te verkopen. Gedeeltelijk verkopen van uw bedrijf heeft als voordeel dat losse onderdelen mogelijk meer opleveren dan het als geheel te verkopen.

Aandelen verkopen

Als kiest om te verkopen aan meerdere kopers of investeerders, moet u uw bedrijf omzetten in een Besloten Vennootschap. Dit omdat de kopers (een deel van) uw aandelen zullen willen kopen. Bij deze rechtsvorm (Besloten Vennootschap) is het kapitaal verdeeld in aandelen. Die weer in bezit zijn van de aandeelhouders. Daardoor kan een bedrijf worden verkocht door het verkopen van aandelen.

Een BV wordt door de wet gezien als rechtspersoon. Dus in de meeste gevallen is een de BV aansprakelijk voor de schulden.

Als u er voor kiest om uw aandelen te verkopen, geeft u de nieuwe aandeelhouder geheel of gedeeltelijk zeggenschap over uw bedrijf. Elke aandeelhouder heeft stemrecht in de vergaderingen van de aandeelhouders, tenzij sprake is van gecertificeerde aandelen.

Voor het verkopen en de overdracht van uw aandelen, heeft u een notariële akte nodig. Die kunt u laten opmaken bij de notaris. Hier zitten kosten aan verbonden.

Bedrijfspand verkopen en terug huren

Bedrijfspand verkopen en terug huren gebeurt steeds vaker door ondernemers. Als eigenaar wilt of moet u het pand uit, maar u wilt het pand nog steeds blijven gebruiken. Dan is dit de ideale oplossing. Als huurder hoeft u zich ook geen zorgen meer te maken over het onderhoud van het pand. Ook krijgt u meer vrijheid, omdat u niet meer vast zit aan het pand. U zult een huurovereenkomst hebben en u kunt die volgens de geldende opzegtermijn opzeggen.

Hoe werkt verkopen met schuld?

Verkopen met schuld is mogelijk. Wel is het handig om de schuld eerst zo laag mogelijk te maken voordat u het verkoopt. Anders is het bedrijf minder aantrekkelijk voor de koper. U kunt achteraf de bank terugbetalen met de opbrengst van de koopsom. U moet dan geen schuld hebben bij de Belastingdienst.

Verliesgevende bedrijven verkopen

Motieven hiervoor kunnen verschillend zijn. Als een ondernemer kiest om een verliesgevend bedrijf te kopen kan dit zijn omdat hij in zichzelf geloofd. Hij kan over de verliesgevende periode heen kijken en erin geloven om met zijn kennis de verkoop anders aan te pakken. Bent u koper en gelooft u in de merknaam of het product van het verliesgevende bedrijf en bent u ervan overtuigd dat dit succesvol wordt, dan kan een verliesgevend bedrijf kopen juist een mooie manier zijn om voordelig te starten met een lopend bedrijf.
Wel is het handig om een businessplan te schrijven en een marktonderzoek te doen.

Soorten bedrijven verkopen

Eenmanszaak verkopen

Heeft u bijvoorbeeld een winkel, autobedrijf of een kapsalon als bedrijf, dan is de kans groot dat u een eenmanszaak heeft.

Een eenmanszaak is een rechtsvorm die niet in de wet geregeld is. Er bestaat geen onderscheid tussen bedrijfsbezittingen en uw privé vermogen. Dat geldt dus ook voor gemaakte schulden.

Net als ieder ander bedrijf kan dit bedrijf gewoon worden verkocht. De verkoper kan eventueel een deel van de overname som financieren. De koper heeft dan een lening (schuld) bij de verkoper lopen. Vaak wordt in de verkoopakte een non-concurrentiebeding opgenomen, dat is een zekerheid voor de koper dat verkoper niet met zijn voormalige bedrijf gaat concurreren.

Laat de betaling altijd via de derdenrekening van de notaris gaan, dan bent u zeker van de betaling.

Franchise verkopen

Franchising is een samenwerking tussen zelfstandige ondernemers. Dit is speciaal ontwikkeld om met een groep ondernemers een merk sterk te maken of om als franchisenemer de voordelen te pakken van een bekend merk.

Als u een franchise wilt verkopen moet u beginnen met een goede analyse. Er moet bijvoorbeeld een verplichte aanbieding zijn aan de franchisegever. Ook is sprake van verplichte acceptatie van de overnamekandidaat door de franchisegever.

Bij franchise is vanzelfsprekend ook sprake van waardebepaling, goodwill en onderhandelingen tijdens het verkoopproces.

Ondernemingsraad

Tijdens de verkoop, fusie of overname moet de ondernemingsraad (OR) officieel om advies gevraagd zijn als nog sprake is van wezenlijke invloed. In de praktijk werkt dit echter vaak anders. Vaak wordt de verkoop pas voorgelegd in de definitieve fase en dan is het moeilijk voor de ondernemingsraad om er nog tussen te komen.

Zijn er zaken niet voorgelegd aan de OR, dan kan de ondernemingsraad de zaak voorleggen bij de kantonrechter of de Ondernemingskamer van het Gerechtshof Amsterdam.

Heeft de ondernemingsraad bezwaar tegen de verkoop? Dan kan dat een reden zijn voor overnemende partij om het bedrijf niet over te nemen.

Pensioen

Als ondernemer is het belangrijk om tijdig het pensioen te regelen. Veel ondernemers zijn van mening dat het verkopen voldoende is voor het pensioen. Dit komt omdat veel ondernemers de waarde van hun bedrijf (te) hoog inschatten, want het gaat niet altijd op. Veelal maken ondernemers een te hoge inschatting en valt de daadwerkelijke waarde dus lager uit. Deze lagere waarde is na verkoop niet altijd voldoende als pensioen.

Fiscaal

Bedrijven krijgen allemaal te maken met belastingen. Hieronder zetten we op een rijtje waar u precies in aanmerking voor kan komen:

Inkomstenbelasting

Niet iedere ondernemer moet inkomstenbelasting betalen. U moet belasting betalen als er inkomen of omzet is binnen uw onderneming.

Er zijn drie bronnen nodig van inkomen:

  • Loon uit dienstbetrekking
  • Winst uit onderneming
  • Resultaat uit vorige werkzaamheden
  • De Belastingdienst kan u hierover

Deelnemingsvrijstelling

Om te kijken of deelnemingsvrijstelling kan worden gebruikt na verkoop van uw bedrijf moet worden gekeken wanneer sprake is van deelneming.

Er is sprake van een gekwalificeerde deelneming bij het hebben of kunnen uitoefenen van minimaal 10% van stemrechten of een vergelijkbare zeggenschap in de onderneming. Een dergelijke deelneming is dus vaak een belang in een dochter bedrijf en geeft recht op deelnemingsvrijstelling.

Deelnemingsvrijstelling zijn simpelweg de winsten en de verliezen die geen deel uit maken van uw belastbare winst. Hiervan is sprake als de winst reeds is belast bij een dochtermaatschappij. Winst of verlies bij verkoop van een deelneming valt ook onder de deelnemingsvrijstelling.

Dit betekent dat u na verkoop van uw bedrijf de verliezen niet kan aftrekken en dat de winst niet wordt belast.

Verkoop bedrijf tegen winstrecht

Als u een bedrijf wilt overdragen kan de hoge vraagprijs voor kopers in de weg staan. U kunt dan afspreken om te verkopen met winstrecht. Als de verkoopprijs bijvoorbeeld 4 miljoen is, kunt u afspreken dat 2 miljoen direct wordt betaald en verspreid over enkele jaren een percentage over de omzet of winst wordt betaald. De prijs kan dan hoger uit komen dan de actuele verkoopprijs en u heeft nog jaarlijks rendement uit uw verkochte bedrijf. Risico bij een percentage over winst is het feit dat sommige bedrijven na aankoop vanwege deze afspraak zorgen dat ze geen winst maken gedurende de afgesproken periode.

Vaak is het daarom verstandig om bij verkoop van een bedrijf tegen winstrecht een afspraak te maken over de omzet en niet over de winst.

Wat moet u weten over bedrijven verkopen in Nederland?

Zodra u uw bedrijf laat beëindigen of gaat verkopen, moet u zich uitschrijven uit het Handelsregister. De Kamer van Koophandel geeft uw uitschrijving automatisch door aan de Belastingdienst. Uw btw-nummer stopt automatisch na uitschrijving. Controleer of u hiervan een melding hebt gekregen, zo niet, dan moet u uw stopzetting alsnog doorgeven bij de Belastingdienst.

Als u stopt met uw bedrijf omdat u het verkoopt moet u fiscaal afrekenen met de Belastingdienst. U moet rekening houden met:

  • Stakingswinst
  • Oudedagsreserve
  • Desinvesteringsbijtelling
  • Overdrachtsbelasting
  • Aangifte

Er is sprake van staking als u stopt met uw onderneming, maar ook als u uw bedrijf verkoopt. Als u uw onderneming verkoopt moet u de administratie afsluiten, de jaarstukken opmaken en na de eindberekening een slotaangifte omzetbelasting doen.

Ontslag van werknemers moet u bij de Belastingdienst melden, dit in verband met de loonheffing.

VRAAG ONS WAT JE MAAR WILT

088-2428365

info@managementbuyout.nl

Savannahweg 17, 3542 AW, Utrecht